Vlottende activa
Voorraden
De in de balans opgenomen voorraden zijn:
Onderhanden werken | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Boekwaarde | 11.334 | 9.018 |
- Voorziening voor verlies | 7.288 | 7.223 |
Balanswaarde onderhanden werk | 4.046 | 1.795 |
Gereed product en handelsgoederen | 484 | 484 |
Totaal | 4.530 | 2.279 |
Grondexploitatie | Balans | Boek | Investering- | Inkomst- | Vermin | Resultaat* | Boek- waarde | Verwacht verlies | Balans- waarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BT Doejenburg II | 2.919 | 10.142 | 593 | 1.371 | -346 | 9.018 | 7.161 | 1.857 | |
Teisterbant | 1.127 | 1.192 | 70 | 1.418 | 57 | 213 | 0 | 0 | |
Subtotaal iegg *) | 4.046 | 11.334 | 11.334 | 7.161 | 1.857 | ||||
Totaal | 4.046 | 11.334 | 663 | 2.789 | 57 | -133 | 9.018 | 7.161 | 1.857 |
Wat opvalt in bovenstaande tabel is dat de boekwaarde van het onderhanden werk is afgenomen. Dit was overigens vorig jaar ook al het geval. De verschuiving die daar aan ten grondslag ligt is al besproken bij het onderdeel “materiële vaste activa” in de toelichting op de balans. Het betreft hier de uitgegeven gronden in erfpacht op Bedrijventerrein Doejenburg die van onderhanden werk grondexploitaties naar gronden in erfpacht van de "materiële vaste activa" zijn geboekt. Overigens gaat het over een veel kleiner bedrag dan vorig jaar (vergelijk € 2.641.000 in 2021 en € 347.000 in 2022).
De kolom resultaat is gemengd gebruikt enerzijds om de voorraadafname, die het gevolg is van de overboeking naar de materiële vaste activa (gronden uitgegeven in erfpacht), buiten de reguliere investeringen en inkomsten te houden en anderzijds om het resultaat weer te geven van de afgesloten grex Teisterbant,
Verder is de grex Teisterbant in 2022 afgesloten met een resultaat van € 213.400,-, zoals dat ook te zien is in het verloopoverzicht hieronder.
In onderstaande tabel het verloop van de boekwaarde per 31 -12-2021 naar verwacht verlies met de nog te maken kosten en nog te ontvangen opbrengsten.
Grondexploitatie | Boekwaarde | Nog te maken kosten | Nog te ontvangen | Verwacht verlies complex |
---|---|---|---|---|
BT Doejenburg II | 9.018 | 648 | 2.505 | 7.161 |
Teisterbant Kerk-Avez. | 0 | zie toelichting | 0 | -213 |
Subtotaal iegg *) | 9.018 | 0 | 2.505 | 6.948 |
Totaal | 9.018 | 648 | 2.505 | 6.948 |
In de bovenstaande tabel vind je de nog te maken kosten en nog te ontvangen baten die zijn geraamd op basis van:
- adviezen van extern deskundigen
- taxaties
- ervaringscijfers
- vergelijkende cijfers.
De voorziening voor verwachte verliezen is per saldo met € 127.000 afgenomen. Zie de tabel hieronder:
Project | 31-12-2021 | Mutatie 2022 | 31-12-2022 |
---|---|---|---|
BT Doejenburg II | -7.223 | 62 | -7.161 |
Teisterbant Kerk-Avezaath | -65 | 65 | 0 |
Totaal | -7.288 | 127 | -7.161 |
Kostenontwikkeling bouwgrondcomplexen
Hieronder staat een overzicht van de onderhanden projecten, het berekende resultaat per 31 december 2021 en 2022 en de geplande einddatum. In de paragraaf grondbeleid staat een korte toelichting per project. De grondexploitaties zijn per 1 januari 2023 herzien. Negatieve resultaten worden met een ‘-‘ teken aangegeven. Voor het berekende verlies is een voorziening gevormd.
Project | Resultaat op eindwaarde | Verschil | Geplande einddatum | |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | per 31-12-2021 | per 31-12-2022 | ||
BT Doejenburg II | -7.223 | -7.161 | 62 | 31-12-2024 |
Teisterbant Kerk-Avez. | -65 | 213 | 278 | 31-12-2022 |
Totaal | -7.288 | -6.948 | 340 |
Eind 2022 is de grondexploitatie Teisterbant afgesloten. Dit gebeurde met een positief resultaat van € 213.400. Een toelichting op het verbeterde resultaat leest u in de paragraaf grondbeleid.
Jaarlijks maken we per 1 januari een integrale herziening van de grondexploitaties. Deze herziening sluit aan bij de jaarrekening. De herziening grondexploitaties per 1 januari 2023 is in mei 2023 vastgesteld in de raad.
Project | Opbrengststijging | Kostenstijging algemeen | Kostenstijging GWW | Rentepercentage |
---|---|---|---|---|
BT Doejenburg II | 0,00% | 1,80% | 2,50% | 0,25% |
Teisterbant Kerk-Avez. | 0,00% | 1,80% | 2,50% | 0,25% |
Uitzettingen korter dan één jaar
Soort vordering | 2021 | 2022 |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||
Vorderingen op openbare lichamen | 5.098 | 6.872 |
Rekening courant verhouding met het Rijk | 18.748 | 12.456 |
Overige vorderingen | 2.284 | 3.032 |
Totaal | 26.130 | 22.360 |
In de tabel hierboven vind je de splitsing tussen vorderingen op openbare lichamen, rekening courant verhouding met het Rijk en overige vorderingen vloeit voort uit de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Op de balans is het saldo van schatkistbankieren met het rijk verantwoord onder "Rekening courant verhouding met het Rijk". Het saldo is per 31-12-2022 € 12.456.000. Dit saldo fluctueert mee met de behoefte aan liquide middelen. Voor een gedetailleerde uitleg en een verloopoverzicht van het schatkistbankieren verwijzen wij naar de toelichting onder liquide middelen.
De post “Vorderingen op openbare lichamen” kan als volgt worden gespecificeerd:
Vorderingen openbare lichamen | 2021 | 2022 |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||
a. BTW compensatiefonds | 3.892 | 5.847 |
b. Gemeente Neder-Betuwe | 549 | 543 |
c. Ministerie van financiën | 257 | 438 |
d. Omgevingsdienst Rivierenland | 173 | 0 |
e. Belastingdienst | 156 | 0 |
f. Ministerie SZW | 10 | 0 |
g. Provincie Gelderland | 6 | 7 |
h. Diversen | 55 | 37 |
Totaal | 5.098 | 6.872 |
Ad a. Behalve dat er meer btw is gecompenseerd, zijn er vier belangrijke verklaringen voor de grote afwijking van het BTW compensatiefonds tussen dit jaar en vorig jaar.
- Er is nog een terugbetalingsverplichting naar het BTW compensatiefonds van € 650.000 (in verband met de lange tijd van onduidelijkheid over compensatierecht rond de gemaakte kosten voor de vluchtelingen uit de Oekraïne). Deze verplichting is opgenomen onder de balanspost overlopende crediteuren (onderdeel van overlopende passiva).
- De post onder Belastingdienst van vorig jaar hoorde eigenlijk bij BTW compensatiefonds.
- Grotere investeringen in de openbare ruimte, o.a. rehabilitatie wegen.
- Meer kosten in de grondexploitatie ten aanzien van openbaar terrein.
Ad De factuur van dienstverlening aan de Omgevingsdienst over het vierde kwartaal is over 2022 al betaald.
De post “Overige vorderingen” kan als volgt worden gespecificeerd:
Overige vorderingen | 2021 | 2022 |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||
i. Debiteuren algemene dienst | 1.241 | 1.986 |
j. Voorziening dubieuze debiteuren algemene dienst | -246 | -414 |
k. Debiteuren Sociaal domein Werk en inkomen | 1.442 | 1.325 |
l. Voorziening dubieuze debiteuren Werk en Inkomen | -619 | -469 |
m. Debiteuren belastingen | 466 | 621 |
n. Overige | 0 | -17 |
Totaal | 2.284 | 3.032 |
Ad Debiteuren algemene dienst
De openstaande posten van de algemene dienst bedragen per 22-3-2022 nog € 781.000.
Ad Voorziening dubieuze debiteuren
Deze voorziening dient om eventuele verliezen op oninbare vorderingen van de debiteuren van de
Algemene Dienst op te vangen. Jaarlijks wordt een actuele berekening gemaakt voor het risico dat we
lopen met de openstaande debiteuren. Van deze debiteuren wordt beoordeeld of ze dubieus zijn.
Alle openstaande debiteuren zijn afzonderlijk beoordeeld op basis van invorderbaarheid en ouderdom
van de vorderingen. Het saldo van de voorziening is op 31-12-2022 € 414.000. Dat is € 168.000 hoger dan voorgaand jaar. Hetgeen wordt verklaard door het hogere saldo debiteuren algemene dienst. De hoogte van de voorziening neemt met 5% toe naar 25% van de openstaande vorderingen.
Ad Debiteuren Inwonerszaken Werk en Inkomen
Het debiteurenbestand voor de diverse uitvoeringsregelingen is op 31-12-2022 doorgelicht en gewogen voor terugbetaling van de vorderingen. Hiervoor is het voor Buren ontwikkelde doorrekenmodel met regelbevindingen gebruikt. Op basis van deze waardering gaat de gemeente Buren er van uit dat een gedeelte niet wordt ontvangen. Hiervoor is een aparte voorziening debiteuren Werk en Inkomen ingesteld. In 2022 is het uitstaande bedrag aan vorderingen afgenomen. Dit komt hoofdzakelijk doordat een groot aantal debiteuren buiten invordering zijn gesteld.
Ad Voorziening Dubieuze Debiteuren Werk en Inkomen
Deze voorziening dient om eventuele verliezen op oninbare vorderingen van de debiteuren van Werk
en Inkomen op te vangen. Het saldo van de voorziening is op 31-12-2022 € 469.000, € 151.000 lager dan voorgaand jaar. Dit komt doordat een groot aantal debiteuren als dubieus is afgeboekt.
Ad Debiteuren belastingen
Hierna volgt een specificatie van het verloop van de nog openstaande belasting debiteuren:
Jaar | Totaal debiteur belastingen | 2022 |
---|---|---|
2018 | 8.463 | 11 |
2019 | 8.791 | 17 |
2020 | 9.979 | 29 |
2021 | 10.843 | 158 |
2022 | 11.272 | 406 |
Totaal | 49.348 | 621 |
Voor de belasting debiteuren 2022 zijn de aanmaningen in maart 2023 verzonden. Het kohierbedrag in 2022 bedroeg € 11,2 miljoen. Van dit bedrag is per 31-12-2022 nog € 406.000 niet ontvangen.
Liquide middelen
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:
Liquide middelen | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Kassaldi | 9 | 8 |
Banksaldi | 433 | 446 |
Totaal | 442 | 454 |
Schatkistbankieren
Het verplichte schatkistbankieren is eind 2013 opgenomen in de Wet Fido. Vanaf dat moment zijn wij verplicht om onze overtollige middelen in de schatkist aan te houden. Op 1 juli 2021 is het drempelbedrag verhoogt van 0.75% naar 2% van het begrotingstotaal. Gemeente Buren heeft met de BNG dan ook de afspraak gemaakt dat de overtollige middelen boven het drempelbedrag van 2% van de primitieve begrotingslast (€ 1.283.000) dagelijks automatisch worden afgeroomd naar een bankrekening van het Rijk. Hierdoor voldoen wij automatisch aan onze verplichting om af te romen. Voor overige informatie zie ook de paragraaf financiering in het jaarverslag. Het BBV verplicht ons om in een overzicht per kwartaal van het verloop van het banksaldo te maken. Daarmee wordt zichtbaar of er al dan niet sprake is van overtollige middelen en over- of onderschrijding van het drempelbedrag.
Dit wordt in de volgende tabel weergegeven:
Berekening benutting drempelbedragen schatkistbankieren (bedragen x € 1.000) | |||||
Verslagjaar 2022 | |||||
(1) | Drempelbedrag | 1.283 | 1.283 | 1.283 | 1.283 |
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 209 | 169 | 134 | 264 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 1.074 | 1.115 | 1.149 | 1.019 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | ||||
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar 2022 | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 64.152 | 64.152 | 64.152 | 64.152 |
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 64.152 | 64.152 | 64.152 | 64.152 |
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 | Drempelbedrag | 1.283 | 1.283 | 1.283 | 1.283 |
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 18.781 | 15.336 | 12.321 | 24.314 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 209 | 169 | 134 | 264 |
Toelichting Overlopende activa
De post overlopende activa ziet er als volgt uit:
Overlopende activa | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van de volgende begrotingsjaren komen. | 1.658 | 1.781 |
Overlopende activa: nog te ontvangen bijdragen van overige overheidslichamen (EU + rijk) | 0 | 3.233 |
Totaal | 1.658 | 5.014 |
We hebben in 2022 kosten gemaakt voor particuliere en gemeentelijke opvang van Oekraïense ontheemden. Bij particuliere opvang gaat het om uitvoeringskosten en leefgeld. Voor de uitvoeringskosten moeten we nog een vast bedrag ontvangen van het Rijk. Voor leefgeld geldt dat het werkelijk bedrag wordt vergoed. Voor de gemeentelijke opvang moeten we nog een vast bedrag per bed per dag van het Rijk ontvangen. Beide onderdelen worden volledig gecompenseerd.
Overheidsbijdragen van het Rijk/EU | Saldo per 01-01-2022 | Toevoeging | Van exploitatie | Saldo per 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
Bekostigingsregeling particuliere opvang ontheemden Oekraïne | 0 | 351 | 351 | |
Bekostigingsregeling gemeentelijke opvang ontheemden Oekraïne | 0 | 2.874 | 2.874 | |
Spuk gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek | 0 | 8 | 8 | |
Totaal | 0 | 3.233 | 0 | 3.233 |