Strategische opgaven

Wat hebben we bereikt

Een strategische opgave is een meerjarig, programma overstijgend thema. Strategische opgaven gaan over meerdere programma’s. De strategische opgaven zijn bedoeld om op een andere manier naar de informatie uit verschillende programma's te kijken. Het is een ander informatieniveau, een thematische weergave van informatie uit verschillende programma's.
Voor 2022 hebt u de volgende zes strategische opgaven vastgesteld:

1. Samen sterk in de regio
2. Kerngericht werken
3. Duurzaamheid
4. Transformatie sociaal domein
5. Dienstverlening
6. Omgevingswet

In hoofdlijnen beschrijven wij de kernactiviteiten van de strategische opgaven voor 2022. Voor een verdieping verwijzen wij u naar de activiteiten in de verschillende programmaonderdelen.

Samen sterk in de regio
In 2021 zijn we gestart met de Toekomstoriëntatie voor onze gemeente. Het toekomstprofiel
‘Samen sterk in de regio” schetst een beeld van een gemeente die werkt aan een duurzame toekomst. Hierin staat beschreven wat voor een gemeente Buren wil zijn. Alles is gericht op groei en bescheiden bruis. De uitgangspunten zijn leefbaarheid en wonen, economie, sociaal domein en onderwijs en woekeren met de ruimte. Op 29 maart 2022 heeft de nieuwe gemeenteraad het overdrachtsdocument Samenwerken aan de toekomst van Buren aan de nieuwe gemeenteraad ontvangen. Hiermee sluiten we fase 2 # Hoe dan af en gaan we aan de hand van vijf hoofdonderwerpen met de nieuwe gemeenteraad het toekomstprofiel van onze gemeenteraad verder concretiseren. Hiermee maken we met de gemeenteraad een start met fase 3 van de toekomstoriëntatie.  

Kerngericht werken
De relatie tussen inwoners en de gemeente verandert. Inwoners voelen zich betrokken bij hun kern en buurt en denken mee over hun leefomgeving. Waar voorheen de overheid meer bepalend was, willen inwoners nu meer het heft in eigen handen kunnen nemen. De visie op het kerngericht werken is in 2020 vastgesteld. Overeenkomstig het uitvoeringsplan hebben we ook in 2022 de samenwerking tussen de gemeente en de inwoners geïntensiveerd. Daarnaast hebben we in 2022 focus gelegd op onze organisatie en de medewerkers om kerngericht werken ook in onze organisatie zelf meer structuur te geven. Met de start van twee nieuwe ervaren kernregisseurs in november 2022 geven wij hier een extra impuls aan de doorontwikkeling van deze strategische opgave. In 2023 richten we ons verder op het vormgeven van kernagenda’s en de doorontwikkeling naar kerngericht werken 2.0.

Duurzaamheid
Sinds de vaststelling van de ruimtelijke- en participatiekaders voor grootschalige projecten voor zonne- en windenergie in 2021 zijn er voldoende initiatieven in behandeling om te voldoen aan het RES-bod van 55 hectare. Ook is een onafhankelijke stichting omgevingsfonds Buren in de laatste fase van oprichting. Deze stichting gaat het beheer over de bijdrage van € 1,- per opgewekte MWh duurzame energie op zich nemen. Betrokken inwoners werken mee aan de oprichting.
Voor Lingemeer is een werkgroep van inwoners actief om de aanpak van de warmtetransitie voor die kern (mee) vorm te geven. Voor Maurik startten we in 2022 met het oprichten van een werkgroep. Dit loopt zoals in het warmteplan ‘Warmtetransitie Buren 2022-2024’ is aangegeven.
Ook hebt u de Lokale Adaptatie Strategie (LAS) vastgesteld en het uitvoeringsplan Klimaatadaptatie deel 1. Met de woningcorporaties hebben we afspraken gemaakt over versnelde verduurzaming van het woningbestand. Dit zijn de eerste stappen om te werken aan de realisatie van onze klimaatdoelstellingen.

Transformatie sociaal domein
Op 25 januari 2022 is het programmaplan Transformatie Sociaal Domein vastgesteld in de gemeenteraad. Dit plan biedt een aanpak voor de financiële opgave waarvoor de gemeente binnen het sociaal domein staat. Naast de financiële opgave, zien wij schaarste in capaciteit in de zorg en bij onze zorgaanbieders. Deze schaarste versterkt de noodzaak tot transformatie van het Sociaal Domein. In 2022 is er hard gewerkt aan deze transformatie. Eind 2022 is besloten extra maatregelen in te voeren, zoals de huishoudcoach en schoolmaatschappelijk werk. De effecten daarvan worden pas in 2023 zichtbaar. In een beeldvormende avond in november 2022 hebben we aangegeven dat extra maatregelen, zoals een inkomenstoets of budgetplafond met wachtlijst nodig zijn om de opgaven voor 2024 te realiseren. In 2023 praten we daar verder over met de raad en komen we met concrete voorstellen hiervoor.

Dienstverlening
Wij willen een klantgerichte gemeente zijn en dat legden we vast in de visie op dienstverlening. De gemeenteraad stelde deze op 25 januari 2022 vast. In de visie is de ambitie uitgesproken minimaal een 7 te willen scoren op al onze vormen van dienstverlening. Met het uitvoeringsplan geven we invulling aan de ambitie om tot deze 7 te komen. Het college stelde dit uitvoeringsplan op 17 januari 2023 vast. Het uitvoeringsplan is een paraplu die alle strategische opgaven aan elkaar verbindt en zorgt voor dienstverlening op de Burense manier: iedereen krijgt de juiste en passende dienstverlening. De drie speerpunten uit de visie zijn ook in het uitvoeringsplan opgenomen:

  • We werken persoonlijk en digitaal
  • We werken snel en correct
  • We werken dichtbij

Langs deze speerpunten ontwikkelen in 2023 met gerichte acties op korte en langere termijn onze dienstverlening. Net als in 2021 hebben we ook in 2022 flinke stappen gezet in onze digitale dienstverlening. Dit zetten we door in 2023.

Omgevingswet
De Omgevingswet die per 1 januari 2023 in werking zou treden, treedt nu in werking op 1 januari 2024.

In juni 2022 heeft u de omgevingsvisie gemeente Buren vastgesteld. De visie vormt het toetsingskader voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente. Aansluitend heeft u op 6 december 2022 het delegatiebesluit voor omgevingsplannen vastgesteld. Daarin staat wanneer het college bevoegd is het omgevingsplan te wijzigen. Ook heeft u het adviesrecht van de raad vastgelegd voor omgevingsvergunningen, die in afwijking van het Omgevingsplan worden verleend.
De volgende stap is het nemen van voorbereidingen om de nota kostenverhaal aan te passen aan de omgevingsvisie en de ruimtelijke plannen. In de legesverordening houden we rekening met de Omgevingswet. Vanwege het uitstel van de Omgevingswet is deze nog niet vastgesteld. Ten slotte is de Europese aanbesteding van de eerste fase van het nieuwe omgevingsplan in gang gezet. Het omgevingsplan bestaat uit diverse deelgebieden. Als eerste wordt het buitengebied opgepakt.
Met al deze stappen is de gemeente op hoofdlijnen voorbereid op de nieuwe Omgevingswet.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2023 11:50:23 met de export van 07/06/2023 11:34:20