Lokale Heffingen
Inleiding
De opbrengsten uit de lokale heffingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van onze gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de ontwikkelingen van de verschillende heffingen. De heffingen bestaan uit algemene heffingen en bestemmingsheffingen (retributies). De opbrengsten van de algemene heffingen, zoals onroerendezaakbelastingen, hondenbelasting en verblijfsbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.
In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.
Beleidskaders
U stelde de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2022 golden de volgende uitgangspunten:
- De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze belastingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals lijkbezorgingsrechten, en rioolheffing zien wij af van volledige kostendekking;
- Het te hanteren inflatiepercentage voor 2022 is 3,0% (raming CPB);
- In 2021 is een onderzoek uitgevoerd naar de kostendekkendheid van de rioolheffing.
In het kader van het ZBB-traject heeft uw raad echter besloten om het tarief rioolheffing voor de inwoners niet te verhogen. Dat betekent dat de voorgestelde tarieven uit het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) leidend blijven. De kostendekkendheid was hierdoor 94%;
- De gemeente heeft, naast de zorgplicht voor de afvoer van huishoudelijk afvalwater, ook een zorgplicht voor de afvoer van hemelwater en grondwater. Daarom zijn objecten als schuurtjes, garageboxen en bergingen vanaf 2022 in de heffing betrokken;
- In september 2022 is er een onderzoek gedaan naar alle te heffen belastingen en rechten. Alle voor- en nadelen zijn op een rijtje gezet. Er is voor de toekomst geen andere keuze gemaakt op het belastinggebied.
Externe ontwikkelingen
Met ingang van 2022 mochten wij geen precariobelasting meer heffen.
In 2022 heeft de gemeente Buren verblijfsbelasting in plaats van toeristenbelasting opgelegd.
Ten aanzien van de leges werd afgesproken om de mogelijkheden te verkennen om de kosten voor de leges anders in te richten met de komst van de Omgevingswet. Dit onderzoek is afgerond, maar de invoering van de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) is echter uitgesteld tot 1 januari 2024.
Risico's
Onze uitgangspunten voor de nieuwe Omgevingswet is streven naar 100% kostendekkendheid. De gemeenteraad is meegenomen in de voorbereidingen en wordt op 6 juni 2023 op de hoogte gesteld van de (financiële) uitkomsten.