Jaarrekening

Verschillenanalyse financiële rechtmatigheid

Verschillenanalyse financiële rechtmatigheid

Inleiding
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door u zijn vastgesteld. Om de voorgenomen programmadoelstellingen te bereiken geven we geld uit. De uitgaven die we gedurende het jaar doen, moeten binnen de vastgestelde programmakaders blijven.

Formeel zijn alle begrotingsoverschrijdingen onrechtmatig. Er zijn wel een aantal verschillende te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen we volgens de commissie BBV, ten minste de volgende "soorten" begrotingsafwijkingen onderkennen:

Omschrijving

Onrechtmatig
maar telt niet
mee voor het
oordeel

Onrechtmatig
en telt mee
voor het
oordeel

1.

Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

X

2.

Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen.

X

3.

Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn.

X

4.

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd.

X

5.

Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen
het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen
voorstel tot begrotingswijziging is ingediend.

X

6.

Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst
of een toezichthouder blijkt.

a. Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar;

X

b. Geconstateerd na verantwoordingsjaar.

X

7

Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

a. Jaar van investeren;

X

b. Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren.

X

Bedragen x € 1.000

Lasten

Begroting
2022
na wijziging

Rekening
2022

Verschil
2022

1. Wonen, werk en recreatie

6.080

7.701

-1.620

2. Fysieke leefomgeving

16.970

16.360

610

3. Sociaal domein

30.164

30.355

-191

4. Sport, cultuur en onderwijs

4.929

4.517

412

5. Inwoners, bestuur en veiligheid

5.173

5.304

-132

6. Bedrijfsvoering

11.893

11.832

61

Totaal lasten (excl. saldo Jaarstukken en mutaties reserves)

75.209

 76.069

-860

Programma

Lasten-
overschrij-
ding

Onrechtmatig, maar telt niet
 mee voor het oordeel

Onrechtmatig en telt mee voor het
 oordeel

1

2

6b

7b

3

4

5

6a

7a

Wonen, werk en recreatie

1.620

1.620

Sociaal domein

191

191

Inwoners, bestuur en veiligheid

132

132

Toelichting op de overschrijdingen

Wonen, werk en recreatie
De extra lasten hebben betrekking op grondexploitaties DoejenburgII en Teisterbant. Tegenover de extra lasten staan de verkoopopbrengsten van gronden.

Sociaal domein
De extra lasten hebben betrekking op een reservering die we maken voor kosten opvanglocatie Oekraïense vluchtelingen. De regeling van het Rijk is niet 100% duidelijk. We hebben nu meer geld ontvangen van het Rijk en mogelijk moeten we (een gedeelte hiervan) terugbetalen.

Inwoners, bestuur en veiligheid
We maakten in 2022 extra kosten vanwege de coronatoegangsbewijzen. Deze extra kosten kregen wij gecompenseerd door het Rijk. Hetzelfde geldt voor de extra kosten die we maakten voor de uitgifte van reisdocumenten. Ook deze extra lasten zijn gecompenseerd door het Rijk.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2023 11:50:23 met de export van 07/06/2023 11:34:20