6. Bedrijfsvoering

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Taakvelden
(Bedragen x € 1.000)

Rekening
2021

Begroting 2022
primitief

Begroting
na wijziging

Rekening
2022

Verschil

0.4 Overhead

-9.159

-9.781

-9.368

-9.624

-255

0.5 Treasury

64

68

27

50

22

0.61 OZB Woningen

4.954

4.944

4.984

4.997

13

0.62 OZB niet-woningen

2.133

2.066

2.108

2.232

124

0.64 Belastingen overig

1.404

35

46

52

6

0.7 Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds

37.605

38.703

41.994

42.738

744

0.8 Overige baten en lasten

490

-108

-599

-578

21

Totaal Saldo    6. Bedrijfsvoering

37.490

35.927

39.192

39.867

675

Omschrijving

I/S

Bedrag

TV 0.4 Overhead: ICT

Licenties en telefoonkosten
Covid-19 en een grote groei van de organisatie zorgde voor meerkosten. Ook de investeringen in hybride werken is versneld. De hardware investeringen hiervoor zijn al eerder gedaan, maar de kosten voor extra software licenties om thuiswerken en hybride vergaderen mogelijk te maken komen elk jaar terug. We zijn hierdoor ook medewerkers gaan voorzien van een mobiele telefoon waardoor de telefoonkosten stegen.

Informatieveiligheid
Ook het belang van Informatieveiligheid en Privacy neemt toe. Dit is goed te merken geweest na de hack van 1 april 2022. We deden hiervoor investeringen die jaarlijks de kosten opvoeren.

Beheerskosten
De inkoop van ICT als beheerde dienst neemt toe. Steeds meer leveranciers leveren hun diensten alleen nog maar als beheerde diensten waardoor deze duurder zijn. De gemeente heeft hierin geen keus meer. Dit komt door de schaarste van kennis binnen de organisatie en vergroting van het aanbod aan een verscheidenheid aan applicaties.

Prijsstijgingen
Regelmatig worden we bij het vervangen van hard- en software verrast door een enorme prijsstijging ten opzichte van de eerdere investering. Ten slotte werkt nieuwe wetgeving prijsverhogend. Leveranciers verwerken wettelijke wijzigingen in de functionaliteit van de software.

I/S

-112

TV 0.4 Overhead: Salarissen

In 2022 hebben we geen invulling kunnen geven aan de ontstane vacatures binnen team belastingen en de begraafplaatsenadministratie. Daarnaast hebben we door de promotie van de teammanager Dienstverlening naar de functie van Domeinmanager Sociaal Domein een interim teammanager Dienstverlening moeten aantrekken. Door langdurige ziekte hebben wij ook moeten inhuren op team DIV (frontgroep). Dit alles heeft geleid tot het betreffende tekort.

I

-114

TV 0.4 Overhead: Onderlinge verrekening grondexploitaties

Bij het opstellen van de kostenverdeelstaat is een fout gecorrigeerd. De doorbelasting van de overheadkosten naar de grondexploitaties is onjuist in de meerjarenbegroting opgenomen. Dit levert een structureel voordeel op.

S

181

TV 0.4 Overhead: Voorziening dubieuze debiteuren

Het totaalbedrag aan openstaande vorderingen (debiteuren) is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit houdt in dat we een hoger bedrag moeten reserveren voor dubieuze debiteuren. Dit betekent overigens niet dat meer vorderingen ook daadwerkelijk dubieus zijn. Het is een reservering voor toegenomen risico's. We hebben ondertussen extra acties uitgezet om het openstaande bedrag terug te dringen.

I

-174

TV 0.61 OZB woningen

We hebben minder verminderingen op aanslagen verwerkt dan we in de berekening voor het OZB tarief hebben meegenomen.

I

37

TV 0.62 OZB niet-woningen

We hebben vorig jaar minder verminderingen verwerkt dan we in de berekening voor het OZB-tarief hebben meegenomen. Daarnaast zijn er meer bedrijven gereed gemeld.
Als slot zijn er aanvullende kohieren van voorgaande jaren meegenomen in 2022.

I

124

TV 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

De decembercirculaire 2022 leidt tot een voordeel op de geraamde inkomsten uit de algemene uitkering. Daarnaast zijn niet alle budgetten die in voorgaande circulaires als taakmutatie zijn opgenomen ook uitgegeven.

S

744

Overige verschillen

I/S

-11

Totaal

675

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2023 11:50:23 met de export van 07/06/2023 11:34:20