6. Bedrijfsvoering

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

6.1.1 Implementeren Wet elektronische publicaties                  
De Wet elektronische publicaties (Wep) is volledig geïmplementeerd binnen de organisatie. Met de ODR zijn afspraken gemaakt over de aanlevering van stukken die onder de Wep vallen. We hebben anonimiseer software aangeschaft voor het automatisch kunnen anonimiseren van stukken. De projectgroep heeft het project in december 2022 afgerond.

6.1.2 Uitvoeren I&A-plan
De technische uitvoering van het I&A-plan heeft in 2022 op onderdelen vertraging opgelopen door de inzet die gepleegd moest worden als gevolg van de datadiefstal. In 2022 heeft de digitale transitie naar de common ground verder vorm gekregen door het gezamenlijk met de VNG en andere partners ontwikkelen van bouwstenen voor de common ground. In 2023 zullen hiervan de eerste resultaten worden opgeleverd, waaronder de pilot voor track en trace. De digitale ontwikkelingen binnen de organisatie lopen volgens planning.

6.1.3 Implementeren proces inkoop
Het verder verbeteren van het inkoopproces is in 2022 gestagneerd door de openstaande vacature op het gebied van inkoopondersteuning en advies. Eind 2022 zijn wel de contacten met het regio inkoopbureau aangehaald. Dit om kennis te delen op het gebied van inkoop. In 2023 gaan we verder met het verbeteren van in het inkoopproces.                     

6.1.4 Selecteren en implementeren nieuwe basisapplicaties voor belastingen en financiën   
Het selecteren en implementeren van deze applicaties is in de begroting 2022 opgenomen als activiteiten voor het jaar 2023. In de begroting 2023 is de ambtelijke inzet voor deze activiteiten opgenomen.

6.2.1 Zorgen voor sluitende begroting                        
Op basis van de afspraken in het coalitieakkoord streven wij naar een sluitende meerjarenbegroting. Dit is ook een wettelijke plicht. Aangezien de meerjarenbegroting onder druk stond, waren ombuigingen noodzakelijk (zie 6.2.3. Implementatie Zere Based Budgeting). Ons financiële meerjarenperspectief tot en met 2026 ziet er positief uit, maar de toekomt kent nog een aantal grote uitdagingen. In deze periode moeten we nog een aantal forse ombuigingsmaatregelen realiseren. Daarnaast is de omvang van de algemene uitkering met ingang van 2027 onzeker. Het kabinet heeft een aantal onderdelen van deze uitkering  gegarandeerd tot en met 2026.

6.2.2 Verbeteren kwaliteit budgetbeheer                     
We starten in 2023 starten met de aanbesteding van een nieuw financieel systeem. Daarom hebben we afgezien van de implementatie van een geautomatiseerde verplichtingenadministratie. We investeerden in het goede budgetgesprek tussen managers en hun budgethouders. Naast de onderbouwing van de budgetten werden financiële verplichtingen ook besproken.

6.2.3 Implementatie Zero Based Budgeting                     
Met de vaststelling van de begroting 2022 besloot uw raad over een pakket aan ombuigingen. Dit was noodzakelijk om de financiële positie van de gemeente te verbeteren. Van de in 2022 geplande maatregelen zijn de meeste gerealiseerd. Om een solide financiële positie te bereiken zijn er nog bestuurlijke besluiten nodig over de ombuigingen gemeentehuis, vastgoed en transitie Jeugd/Wmo. In de paragraaf ZBB gaan we hier dieper op in.

6.2.4 Uitvoeren reguliere werkzaamheden                     
In 2022 hebben we voor de begroting 2023 proefgedraaid met het interne proces van risicomanagement. Na de positieve interne evaluatie is het proces onderdeel geworden van de nota Weerstandsvermogen en risicomanagement 2023-2026. In november is de nota besproken in de auditcommissie en akkoord bevonden. In maart 2023 stellen we de raad voor de nota vast te stellen. In 2023 werken we volgens het afgesproken proces.

Verbonden partijen

- NV Bank Nederlandse Gemeenten
- NV Vitens

Een overzicht van de verbonden partijen is opgenomen in paragraaf 'Verbonden partijen'.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2023 11:50:23 met de export van 07/06/2023 11:34:20