5. Inwoners, bestuur en veiligheid

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

5.1.1 Vereenvoudigen procedures omgevingsvergunning               
We hebben voor een aantal veelvoorkomende procedures zogenaamde vragenbomen opgesteld. Aan de hand van een vragenboom kunnen inwoners zien of ze een vergunning nodig hebben. Zodra de omgevingswet is ingevoerd (1-1-24) staan deze online en kunnen inwoners daar gebruik van maken. Dit jaar 2023 gebruiken we om de bestaande vragenbomen nog wat te vereenvoudigen en enkele nieuwe vragenbomen toe te voegen. Daarnaast zijn we al geruime tijd bezig om de interne werkprocessen te vereenvoudigen zodat we initiatiefnemers sneller van dienst kunnen zijn. In 2023 proberen we dit verder te stroomlijnen. Zodat we op 1 januari een serieuze versnelling kunnen realiseren en inwoners meer inzicht kunnen bieden in de (voortgang van de) procedure. Ook willen we de interne processen aanvullen met een Omgevingstafel bij complexe procedures. Bij de Omgevingstafel schuiven externe ketenpartners aan om gezamenlijk te adviseren over een initiatief. De afspraken met ketenpartners zijn gemaakt, in 2023 starten we met ‘oefenen’.

5.1.2 Opstellen uitvoeringsagenda                        
De visie op dienstverlening is vertaald in een uitvoeringsplan dienstverlening waarin we concrete stappen beschrijven om onze dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van de gemeente Buren te optimaliseren en verbeteren. Dit uitvoeringsplan dienstverlening is in 2022 opgesteld en wordt in januari 2023 door het college vastgesteld. Het uitvoeringsplan is een dynamisch document voor de gehele collegeperiode. Net als de visie dienstverlening is het een paraplu die alle strategische opgaven aan elkaar verbindt en zorgt voor dienstverlening op de Burense manier: iedereen krijgt de juiste en passende dienstverlening. Het uitvoeringsplan sluit aan op de kaders die de gemeenteraad heeft gesteld in de visie op dienstverlening:
- We werken persoonlijk en digitaal

- We werken snel en correct
- We werken dichtbij

5.1.3 Optimaliseren digitale omgeving                        
In 2022 is een basis gelegd voor het optimaliseren van de digitale omgeving voor de gemeente Buren. Met het DIT-team (Digitale Informatie Transitie) is gewerkt aan de basis van de digitale omgeving op basis van de Common Ground principes. In de loop van 2023 worden de eerste resultaten hiervan zichtbaar o.a. door het starten met pilot met track en trace.

5.1.4 Optimaliseren fysieke loketfunctie                     
De visie op dienstverlening is in januari 2022 vastgesteld door de gemeenteraad. Deze visie is vertaald in een uitvoeringsplan dienstverlening waarin we concrete stappen beschrijven om onze dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van de gemeente Buren te optimaliseren en verbeteren.

Daarnaast is het accommodatiebeleid en de plannen over de toekomst van het gemeentehuis in de gemeenteraad besproken. Na besluitvorming hierover pakken we dit verder op om onze dienstverlening te optimaliseren.

5.1.5 Uitvoeren reguliere werkzaamheden                  
In 2023 implementeren we een registratiesysteem voor binnenkomende telefoontjes. Dit registratiesysteem past in ons common ground IT-landschap en helpt ons de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren.
In 2022 werkten we veel hybride. De inrichting van het gemeentehuis is hierop aangepast. In afwachting van de toekomstige herbestemming van het gemeentehuis wordt dit in 2023 alleen nog beperkt aangescherpt.

5.2.1. Afstemmen van gerichte communicatiemiddelen               
Gemeentenieuws
Sinds midden 2022 werken we met een nieuwe vormgever voor het gemeentenieuws. Samen met deze vormgever hebben we de gemeentepagina's in het Kontakt vernieuwd. We zetten de werkzaamheden en verkeersbesluiten weer in de gemeentepagina’s. We kregen van verschillende inwoners positieve reacties op de nieuwe gemeentepagina’s en het informeren over verkeersbesluiten en werkzaamheden.

Social media en communicatiebeleid
We bleven actief op onze sociale media. We probeerden rekening te houden met het inspelen op doelgroepen door vooraf te kijken via welk kanaal we een bericht verspreidden. Daarnaast zijn we gestart met de ontwikkeling van een sociale mediabeleid vooruitlopend op het actualiseren van het communicatiebeleid en het maken van een communicatiekalender. Hier gaan we in 2023 mee verder.

Website
In 2022 hebben we stappen gezet in de doorontwikkeling van de website. Zo hebben we verschillende pagina’s en onderwerpen aan elkaar gekoppeld en overzichtelijker op de website geplaatst. Bijvoorbeeld de pagina openbare ruimte en de pagina sociaal domein.

5.2.2. Uitvoeren reguliere werkzaamheden                     
In 2022 hebben we de communicatie op onze diverse kanalen passend aangescherpt. In 2023 zetten we dit proces verder door om onze dienstverlening verder te optimaliseren en onze communicatie nog meer kerngericht in te richten op de behoeften van onze inwoners en ondernemers.

5.3.1 Voorbereiden verkiezingen gemeenteraad                  
De organisatie van de verkiezingen zijn zonder problemen verlopen. De uitslag was ruim op tijd bekend.

5.3.2 Verbeteren bestuurscultuur                        
Op 2 november 2021 is de gemeenteraad met elkaar in gesprek gegaan over de onderlinge samenwerking. Dit gesprek kreeg op 18 januari 2022 een vervolg.  

5.3.3 Vervolg implementatie kerngericht werken               
In 2022 hebben we kerngericht werken verder uitgerold. In 2023 breiden we kerngericht werken nog verder uit in onze gemeente. Met de start van twee nieuwe ervaren kernregisseurs in november 2022 geven we hieraan een extra impuls. Daarnaast krijgt kerngericht werken en inwonersparticipatie een nadrukkelijkere inbedding en borging in onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

5.3.4 Vaststellen Visie op Buren                     
Op 31 augustus 2021 is de gemeenteraad geïnformeerd over fase 2 #Hoedan van de
Toekomstoriëntatie. Deze notitie geeft invulling aan het toekomstprofiel van Buren. Daarbij geeft zijn
inzicht in de sterkten en zwakten van Buren en welke bestuurskracht er nodig is om de gewenste
toekomstrichting in te gaan. Hiermee is fase 2 van de Toekomstoriëntatie afgerond.

5.3.5 Versterken bestuurskracht                  
De gemeenteraad heeft op 2 november 2021 gesproken over het versterken van haar rol als politiek opdrachtgever. Deze rol is nodig om uitvoering te geven aan de Toekomstoriëntatie. Zowel raad, college en ambtelijke organisatie volgden een eigen traject en hadden hierin een eigen rol. Op 23 februari 2022 kwamen de individuele trajecten samen in een trialoog met college, gemeenteraad en organisatie. Doel van deze bijeenkomst was om een overdrachtsdocument "Samenwerken aan de toekomst van Buren" op te stellen. Dit overdrachtsdocument is een handreiking voor de nieuwe gemeenteraad om het toekomstprofiel verder te concretiseren (fase3 van de Toekomstoriëntatie). Op 29 november 2022 volgde een tweede trialoog. Raad, college en ambtelijke organisatie zijn met elkaar aan de slag gegaan met een concreet thema: kaderstelling.

5.3.6 Uitvoeren Nota verbonden partijen                     
Met een duidelijkere invulling van de opdrachtgevende rol richting de gemeenschappelijke regelingen is in 2022 verder gewerkt aan het waarborgen van goede dienstverlening vanuit de verbonden partijen. Op advies van de accountant en naar aanleiding van de toekomstoriëntatie zijn in 2022 de financiële risico's van de verbonden partijen beter in kaart gebracht. Hierdoor hebben we in 2022 meer grip en overzicht op de financiële bijdragen aan de verbonden partijen.  

5.4.1 Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 - Samen voor veiligheid         
In 2022 hebben we gewerkt aan de tactische en operationele uitvoering van het Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023 Samen voor veiligheid. In het kader van de aanpak van ondermijning is de gemeente Buren als eerste binnen de regio gecertificeerd door het keurmerk Veilig Buitengebied. Met deze publiek private samenwerking slaan we de handen ineen om het net rondom criminele en ondermijnende activiteiten te sluiten.

Verbonden partijen

- Regio Rivierenland
- Regionaal Archief Rivierenland
- Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

Een overzicht van de verbonden partijen is opgenomen in paragraaf 'Verbonden partijen'.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2023 11:50:23 met de export van 07/06/2023 11:34:20