Wat hebben we gedaan?
2.1.1 Verduurzamen openbare ruimte
Thema’s als hittestress, wateroverlast, circulaire economie en biodiversiteit staan hoog op de agenda. Gedegen beheer draagt bij aan het oplossen van deze grote maatschappelijke uitdagingen. Daarom leggen we in onze beheerplannen ook de verbinding met onze strategische opgaven zoals duurzaamheid. Voorbeelden daarvan zijn het hergebruik van materialen bij het beheer van wegen, de aandacht voor duurzaamheid vanuit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (onder andere elektrisch rijden, stimuleren van fietsgebruik, faciliteren deelmobiliteit) en het creëren van structurele oplossingen voor wateroverlast ten gevolge van piekbuien (Lienden). Met het uitvoeringsprogramma Landschap en Biodiversiteit worden inwoners betrokken om samen te werken aan versterken van het landschap en de biodiversiteit. Voorbeelden hiervan zijn organiseren van bijeenkomsten voor groene vrijwilligers, lezingen, cursussen en het ontwikkelen van klompenpaden en het opstarten van een biodiversiteitsgroep.
2.1.2 Vertalen landschapsontwikkelingsplan naar omgevingsvisie
De hoofdlijnen van het landschapsontwikkelingsplan (LOP) zijn opgenomen in de omgevingsvisie. Daarnaast is een actualisatie van het LOP nodig. Dit is nodig om te zorgen dat het thema Landschap soepel opgenomen kan worden in de producten voor de Omgevingswet (omgevingsplan en –programma’s).
2.1.3 Uitvoeren reguliere werkzaamheden
Groot onderhoud aan wegen is uitgevoerd volgens de planning uit het beheerplan wegen 2020-2025. De geplande rehabilitaties (achterstand) vanaf 2020 tot en met 2022 zijn allemaal opgepakt en uitgevoerd. Hiermee lopen we nu in de pas met het beheerplan wegen 2020-2025.
De weg inspecties van alle wegvakken zijn door een extern bureau uitgevoerd en afgerond.
2.2.1 Vaststellen nieuw gemeentelijk verkeer- en vervoersplan
Medio 2022 is het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP), bestaande uit de Mobiliteitsvisie 2022-2032 en het Uitvoeringsprogramma GVVP vastgesteld. Dit plan beschrijft het verkeers- en vervoersbeleid van Buren en vervangt het vorige GVVP, dat dateert uit 2005. De visie en het uitvoeringsplan zijn op basis van gesprekken met inwoners en stakeholders tot stand gekomen.
De volgende speerpunten zijn benoemd:
- Verkeersveiligheid (streven naar 0 verkeersslachtoffers);
- Bereikbaarheid (voorkomen dat verkeer onnodig oponthoud ondervindt);
- Duurzaamheid (stimuleren elektrisch rijden, faciliteren deelmobiliteit en stimuleren fietsgebruik);
- Fietsnetwerk (faciliteren opkomst e-bike en inzet op belangrijke verbindingen).
2.2.2 Realiseren uitvoeringsplan mobiliteit regio 2019-2022
Regionaal zijn de krachten gebundeld en er is samengewerkt met andere regio’s, provincies en het Rijk. Dit met één gezamenlijk doel voor ogen: goede en veilige oplossingen voor een duurzaam bereikbare, vitale regio.
Eind 2022 is ingestemd om het mobiliteitsfonds te verlengen. Een gezamenlijk gedragen regionaal mobiliteitsfonds laat zien dat de regio niet alleen in woord, maar ook in daad met elkaar samenwerkt. Met de middelen uit het mobiliteitsfonds is het uitvoeringsplan mobiliteit regio 2019-2022 uitgevoerd.
2.3.1 Opstellen lokaal realisatieplan Regionale Klimaat Adaptatie Strategie
In 2022 is de Lokale Adaptatie Strategie (LAS) opgesteld. Van daaruit is ook het Uitvoeringsplan Klimaatadaptatie deel 1 door de raad vastgesteld. Daarin staan maatregelen om onze gemeente beter te beschermen tegen extreme neerslag als:
- Een aanpak voor problemen rond wateroverlast in de verschillende kernen;
- Een aanpak ‘Klimaatbewust Buren’ om inwoners en organisaties te infomeren en bewuster te maken van de effecten van klimaatverandering;
- De uitwerking van een pilot versteende omgeving;
- De uitgangspunten voor de verdere ontwikkelingen en bijbehorende kostenraming voor het
Uitvoeringsplan Klimaatadaptatie deel 2 in 2023.
In 2022 deed Buren mee aan de landelijke actie NK-tegelwippen. Daarbij zijn door inwoners van Buren 4136 tegels vervangen door groen. Hiermee eindigden we op plek 31 van de 80 deelnemende kleine gemeenten.
2.3.2 Vaststellen beleidsplan circulaire economie
Voor 2022 stond een verkenning circulaire economie gepland. De verkenning is gestart, maar de startnotitie circulaire economie is nog niet afgerond. Dit komt door andere prioriteiten rondom afval (AVRI) en klimaatadaptatie. Begin 2023 is er een verkennende beeldvormende raad over de startnotitie circulaire economie voor de gemeente Buren. Daarna wordt deze afgerond en ter besluitvorming aan u aangeboden.
2.3.3 Uitvoeren Energietransitie
Het voornemen voor zonne- en windenergie was om de eerste stappen te zetten met:
- Kleine windmolens bij bedrijven;
- De ruimtelijke behandeling van de eerste initiatieven voor zonnevelden op land of water.
In 2022 legden we u een verkenning voor kleine windmolens voor. U gaf aan open te staan voor dit soort initiatieven met windmolens van maximaal 25 meter. Wat betreft het plaatsen van grote windmolens aan de oostzijde van onze gemeente volgen we de stappen die de provincie zet.
In 2022 behandelden we verschillende initiatieven die passen in de kaders voor zonne-energie in Buren of in de kaders voor lokale en innovatieve initiatieven. Zo lopen er initiatieven zoals de ontwikkeling van het zonnepark langs de A15 (Panderweg). Op dit moment zijn er voldoende initiatieven in behandeling om te voldoen aan het RES-bod van 55 hectare
Het drijvende zonnepark bij Lingemeren is gestart met de productie van elektriciteit. Ook is de voorbereiding gestart voor het drijvende zonnepark bij de Molenkampen, maar wachten voor de realisatie op een uitspraak van de Raad van State. Voor alle initiatieven is de netaansluiting overigens tijdig geregeld.
In regionaal verband onderzoeken we samen met partners als Rijkswaterstaat (RWS) en INFRARAIL de ontwikkeling van zonne-energie langs de Betuweroute/A15. In 2022 startten we ook met het maken van de plannen ‘besparen en isoleren’ en ‘zon op dak’. Deze leggen we in de eerste helft van 2023 aan u voor.
Duurzaam verwarmen zonder aardgas is het tweede onderdeel van de energietransitie. Het warmteplan ‘Warmte transitie Buren 2022-2024’ is eind 2021 vastgesteld. In 2022 pakten we dit verder op. Er is nu in Lingemeer een werkgroep van inwoners actief om de aanpak van de warmte transitie voor die kern vorm en inhoud te geven. Voor Maurik zijn de eerste stappen gezet om ook tot actieve inwonersparticipatie te komen. Daarbij wordt ook de woningcorporatie betrokken. Inwonersparticipatie is de basis voor een gedragen warmte transitie aanpak. Verder startte een gemeentebrede ‘klankbordgroep warmte transitie’. De deelnemers zijn inwoners en denken mee en adviseren over onderdelen van de warmte transitie in onze gemeente.
In 2022 is veel aandacht gevraagd voor energiearmoede. Daarvoor startte in 2022 de uitvoering door pilots in Ingen en Beusichem. De pilots hadden betrekking op snelle isolatiemaatregelen als het plaatsen van tochtstrips en isolatiemaatregelen. Inmiddels zijn deze pilots succesvol afgerond. Deze vormen de basis voor de gemeentebrede aanpak in 2023. Ook verleenden we medewerking aan een inwonersinitiatief in Zoelmond. Dit is een initiatief op het gebeide van aardwarmte.
Verbonden partijen
- Avri
Een overzicht van de verbonden partijen is opgenomen in paragraaf 'Verbonden partijen'.