1. Wonen, werk en recreatie

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

1.1.2 Uitvoeren reguliere werkzaamheden
We kregen van de provincie subsidie om de uitvoering van het woningprogramma verder uit te werken. We huurden een kwartiermaker woningbouw in. De kwartiermaker brengt in beeld op welke manier we ons woningprogramma kunnen realiseren en welke belemmeringen we daarvoor weg kunnen nemen. Daarbij kijken we naar nieuwe ontwikkelingen en naar mogelijke versnelling van de lopende projecten. We spraken de raad bij over de lopende projecten. Met de regio werkten we aan een regionale woningmarktmonitor. Daarin worden op projectniveau gegevens over woningbouw opgenomen. Deze monitor leveren we in januari 2023 op. Daarnaast werkten we met de regio en de provincie aan de Woondeal(s). Deze woondeal(s) moeten de colleges in de regio begin 2023 vaststellen.

Met de corporaties en huurdersverenigingen maakten we afspraken over waar we in 2023 mee aan de slag gaan. Dit deden we op basis van de meerjarige prestatieafspraken. Het zwaartepunt ligt daarbij op de realisatie van nieuwe sociale huurwoningen.

We startten met een onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid voor de invoering opkoop-bescherming, anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht.

Daarnaast droegen we bij aan de opvang van Oekraïners in onze gemeente.

1.2.1 Vaststellen beleid huisvesting buitenlandse arbeidskrachten
In september 2022 is er een beeldvormende avond met de raad geweest over de huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten. Hierbij waren stakeholders uitgenodigd. Er is een projectleider aangesteld voor het verder uitwerken van het concept-beleidskader en de uitwerking van de regionale afspraken.

1.2.2 Uitvoeren Regionaal Economisch Ambitiedocument 2021-2024   
In 2022 zijn we aan de slag gegaan met de uitvoering van de regionale samenwerking binnen regio Rivierenland. Dit is vastgelegd in het regionaal economisch ambitiedocument 2021-2024 met een bijbehorend uitvoeringsprogramma. Het ambitiedocument is de bouwsteen van de gemeenten voor regionale afstemming met ondernemers, onderwijs, onderzoek, organisaties en ondernemende inwoners (de O’s). Dit gebeurt in relatie tot de drie regionale economische speerpunten agribusiness, logistiek & vestingslocaties en recreatie & toerisme.

1.2.3 Uitvoeren reguliere werkzaamheden Economie
In de nota economie staan de lokale doelstellingen en ambities. Deze zijn vertaald naar een accountplan economie met de acties en uitwerkingen voor de uitvoering in 2022. Daarin staat de uitwerking van de dienstverlening richting het bedrijfsleven, de interne samenwerking met andere domeinen en de externe samenwerking met de regio, de verschillende ondernemersverenigingen en de brancheorganisaties.

De uitgifte van bedrijventerrein Doejenburg II is voor ongeveer 85% afgerond. Het plan van aanpak voor de uitwerking van het parkmanagement is opgesteld. Ook zijn ontwikkelingen op de overige bedrijventerreinen besproken. Het kader van de Regionale Programmering Werklocaties (RPW) is gezamenlijk met de regio geactualiseerd. In deze actualisatie is de uitbreiding van het bedrijventerrein in Beusichem van status oranje op groen gezet. Provincie Gelderland heeft in februari 2023 aangegeven toch de voorkeur te hebben om de actualisatie aan het proces van de Gelderse puzzel/regio-arrangementen te koppelen. Tevens moet er een link worden gelegd naar het energiecongestie vraagstuk. Hierdoor is de besluitvorming over de actualisatie van het RPW uitgesteld naar medio 2023.

Daarnaast hebben we in 2022 weer voor het eerst sinds de coronapandemie een vernieuwd Business Event Buren georganiseerd. Tijdens dit event zijn ondernemers in het zonnetje zijn gezet en de ondernemers van het jaar gekozen. Ten slotte heeft de Nationale Kersenparty in 2022 plaatsgevonden in onze gemeente.

1.3.1 Vaststellen visie recreatie en toerisme
In samenwerking met de recreatieondernemers en andere stakeholders in onze gemeente is een visie recreatie en toerisme opgesteld. Deze is in september 2022 door de raad vastgesteld. Hierin staan de recreatieve doelen vast. Samen met het Bureau Toerisme, regio Rivierenland en de hiervoor opgerichte klankbordgroep Toeristisch Platform is hieraan een eerste uitvoering gekoppeld. Dit heeft geresulteerd in activiteiten op het gebied van gezamenlijke regiopromotie, horeca-overleg en uitwerking van routes en arrangementen.

1.3.2 Uitvoeren reguliere werkzaamheden                  
We hebben in 2022 meerdere ondernemers begeleid bij de realisatie en ontwikkeling van recreatieplannen. Ook hebben we de promotie van onze gemeente en regio uitgevoerd. Ten slotte hebben we regionale afstemming gehad binnen het speerpunt recreatie & toerisme van regio Rivierenland. Het ging vooral over de thema's agrotoerisme, regiopromotie en rivierbeleving.

1.4.1 Invoeren integrale omgevingstafe l    
In 2022 hebben wij geen verzoeken ontvangen waarvoor het nodig was een integrale omgevingstafel met alle ketenpartners en belanghebbenden bijeen te roepen. Wel worden ruimtelijke ontwikkelingen regelmatig afgestemd met de betrokken ketenpartner(s), waarbij het vooral gaat om de provincie en/of het waterschap.

Regiekamer
De regiekamer adviseert integraal over principeverzoeken ruimtelijke ontwikkeling. Op basis van het advies besluit het college om wel, niet of onder voorwaarden mee te werken aan een verzoek. Bij een positief collegestandpunt kan een initiatiefnemer het plan verder uitwerken.
Begin 2022 kampte de regiekamer met grote achterstanden in de behandeling van verzoeken. Er is formatie toegevoegd waarmee we de achterstanden inliepen. Het vervolg proces na de regiekamer, het collegebesluit en de verdere planologische procedure vergt nu veel tijd waardoor de werkdruk is verschoven.

1.4.2 Ontsluiten digitaal stelsel Omgevingswet (DSO)   
In 2022 is de aansluiting op de pre productieomgeving gemaakt. Op dit moment wordt geoefend met het uploaden van plannen in deze oefenomgeving. In 2023 zal de aansluiting op de productieomgeving van het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) worden gerealiseerd. Dit is mede afhankelijk van de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

1.4.3 Opstellen heldere protocollen voor complexe procedures   
Voor de regiekamer is de procedure in een protocol vastgelegd. Stroomschema's geven inzicht in de stappen die doorlopen worden bij de aanvraag en afhandeling van een principeverzoek ruimtelijke ontwikkeling.    

1.4.4 Vaststellen gemeentedekkend omgevingsplan   
De Omgevingswet die per 1 januari 2023 in werking zou treden is uitgesteld. De definitieve datum is nu 1 januari 2024 geworden. De huidige bestemmingsplannen vormen onder de Omgevingswet automatisch het tijdelijk omgevingsplan. Dit tijdelijke omgevingsplan moet omgezet worden naar een permanent omgevingsplan. De Europese aanbesteding van de eerste fase van het permanente omgevingsplan is in gang gezet. Het gaat om het omgevingsplan buitengebied. Wij hopen begin 2023 een opdracht te kunnen verstrekken en daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het omgevingsplan legt de feitelijke planologisch situatie vast. Nieuwe ontwikkelingen worden niet opgenomen. Voor een ruimtelijke ontwikkeling moet steeds het omgevingsplan worden gewijzigd. De raad heeft het delegatiebesluit omgevingsplan vastgesteld, zodat duidelijk is wanneer de raad en het college bevoegd is het omgevingsplan te wijzigen.

1.4.5 Vaststellen omgevingsvisie                     
In juni 2022 is de omgevingsvisie door de raad vastgesteld. Dit geeft een kader om ruimtelijke ontwikkelingen te toetsen. De omgevingsvisie wordt periodiek geëvalueerd. De volgende stap is te komen tot omgevingsprogramma's waarin wordt uitgewerkt hoe de doelen uit de omgevingsvisie worden gerealiseerd.

Verbonden partijen

Een overzicht van de verbonden partijen is opgenomen in paragraaf 'Verbonden partijen'.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2023 11:50:23 met de export van 07/06/2023 11:34:20